zondag 15 juli 2012

OV-kaart (Onaangenaam Vervoerkaart)


Met zeeën van tijd vanwege de schoolvakanties gaan we er een dagje op uit. Utrecht here we come, met de trein. Ik zou liever fietsen; met de wind om de oren de beentjes aan het werk zetten en zo de billen in shape houden, maar nee, de kids willen lekker lui met de trein. Van wie zouden ze dat luie hebben?

Dan op het station klinkt: “Mama, ik ben mijn OV-kaart vergeten.”
Oké, ik zal toegeven, ik werd wel even boos. Gaan we op stap, zit die fijne kaart in de verkeerde portemonnee. Niet handig, maar oké, zo staan het andere kind en ik even later op het station te wachten, tot eerstgenoemde weer terug is met de OV-kaart. Zo missen we één trein en hopen op tijd te zijn voor de volgende. We duimendraaien wat en horen de piepen van de incheckers. Nog even en wij mogen ook.

Gelukkig duurt het wachten niet lang en lopen we met onze OV-kaarten in de aanslag naar zo’n scanpaaltje. Na al de gebruikelijk piepjes van onze voorgangers klinken er ineens twee valse blieptonen.

Dat hebben wij: we kunnen niet inchecken.
Wat nou weer!? Als bij een stoomtrein komt er nu haast stoom uit mijn oren. We proberen een andere paal… Weer die valse toon. Benjamin begint ook te piepen en kijkt opgejaagd naar boven. Het perron loopt vol, zo dadelijk missen we wéér een trein.

Dezelfde valse piep blijft klinken bij drie andere palen. Hulp wordt ingeroepen en een vragenuurtje begint:
De eerste vraag is of we ze wel vaker hebben gebruik. De ene wel, die van mij nog niet.
Of we die-en-die paal al hebben geprobeerd? Nee, dus we gaan naar die-en-die paal. Daar werkt de ene uiteindelijk wel, maar de mijne geeft weer die valst toon.

De tweede vraag is: of er genoeg geld op staat, er moet minimaal € 20,- op staan om te reizen met de trein. Mij kennende is dat helemaal in orde, wat ook blijkt te kloppen. Er zit zelfs € 30,- op.

De derde vraag doet me de das om: of de kaart geschikt is voor NS?
Hoezo geschikt voor NS? Waar is die anders voor bedoeld? Voor de auto, fiets of step?
Oh ja, er is ook de bus! Ik en reizen met een misselijkmakende bus? Zie je mij die verkiezen boven auto of fiets?! Nee dus. Zo irriteert deze vraag me mateloos, doch ik blijf vriendelijk:  “Is deze kaart niet automatisch geschikt voor de trein dan?”
“Nee, mevrouw.” Ik snap er niets meer van. Is de kaart alleen geschikt voor de bus? Da’s toch belachelijk!

Bij het ticketautomaat blijkt dat de kaart niet NS proof is. Hupsakee, regelen en weg ermee. Nee, niet de kaart, maar wij. We kunnen eíndelijk, zucht- steun- kreun en daarin is Benjamin de beste, met de trein naar Utrecht. Hakketakke pufpuf…

Ik wil niks zeggen hoor, maar zelfs in Parijs is zo’n OV-kaart makkelijker te regelen en ik spreek niet eens Frans, maar dit? Dit is natuurlijk typisch Hollands, zoals het weer. Onbegrijpelijk!

’s Avonds vraagt Marcel om een dagupdate. Terwijl hij het bovenstaande aanhoort, snapt hij totaal en helemaal niet dat de OV-kaart niet gewoon automatisch geschikt is voor de trein. Sterker nog, is ie nu wel geschikt voor metro, tram, trollybus? En is ie niet beter gewoon geschikt te maken voor alles. In één keer geschikt voor boot, vliegtuig, helikopter, luchtballon, zeppelin, riksja, waterfiets, draaimolen en zoveel meer vervoermiddelen, want ik heb er dus echt een gruwelijke hekel aan om bij een poortje te staan , zo’n valse toon te horen en niet verder te kunnen, terwijl iedereen om me heen toegelaten wordt.
Ik ben verdorie toch geen crimineel? Hoewel ik er haast een zou worden! 
Een zwartrijder!