‘Doe je voorzichtig?’, roept René, ja die van
Sterpoelier van der Lingen, zomaar door mijn gebabbel heen. Ik draai me om en
zie een vriendelijk ogende vrouw de passage uit lopen. Ze glimlacht en zegt:
‘Natuurlijk!’
Ik vind het
prachtig, want het brengt me bij onze reservedochter. Als zij bij ons over de
vloer is geweest, zeg ik precies hetzelfde.
‘Doe je voorzichtig?’
‘Altijd!’, is standaard haar antwoord. Wee mijn
krullenkop als ik het vergeet te vragen. Dan wacht ze met opgetrokken
wenkbrauwen tot ik het zeg. Wat natuurlijk kan betekenen dat ik haar ineens
vraag:
‘Wat er
is?
‘Vergeet je niet iets?’
‘Ik iets vergeten? Ik vergeet nóóit, oh wacht,
natuurlijk!’ Met flinke vertraging klinkt:
‘Doe je voorzichtig?’ Zij blij!
Nu René het
zo over mij heen tegen een klant zegt, bevestigt hij één ding. Hij ziet zijn
klanten en weet ze aan zich te binden. Over influencen
gesproken.
Ik zie steeds als hij even tijd heeft (als er
geen rij wachtenden staat), dat hij in is voor een praatje. Ik ben ongeveer net
zo, met dit verschil: ik maak me minder druk om mijn toko. Die loopt echt niet
weg. Het lijkt me geweldig als het eens verdween, gewoon zomaar POEF,
huishouden weg! Maar helaas, bij het thuiskomen is daar altijd weer die
zichzelf herhalende waslijst aan klusjes. Houskeeping
awaits. Elke dag weer. Door te gaan wandelen of shoppen sluit ik daar mijn ogen voor en gedraag me alsof het er
niet is.
Tijdens één
zo’n wandeling zag ik ineens dat Sterpoelier van der Lingen niet meer
alleenheerser is. Daar is Kippie, een andere kipboer. Het is je reinste
concurrentie!
Ik spiekte naar binnen, maar zag geen René met
zijn praatjes. Peter kon ik er evenmin vinden. Zijn grappen en grollen wil ik
voor geen tok missen. Met deze vreemde mensen van Kippie ga ik geen nieuwe band
smeden. Niks persoonlijks verder, ik ben gewoon trouw aan wat ik ken.
De geur van een
gebraden kippetje deed mijn neus wel goed. Tijd om naar René te gaan. Het was
sowieso tijd om weer even bij te kletsen: donderdag – boodschappendag!
Kwam ik echter de passage in, zag ik dat drie
klanten me voor waren. Meneer had het zowaar druk! Dat voelde goed, ik wachtte
mijn beurt af, wiegend van mijn linker op mijn rechter been. Ik gunde hem deze
drukte.
Zo wachtend,
bedacht ik dat detailhandelist zijn niks voor mij is. De zware concurrentie zou
me, meer nog dan nu, slapeloze nachten bezorgen. Bang te zijn voor het
verliezen van klanten zou me echt vreselijke duizelingen en migraine aanvallen
bezorgen. Ik ben blij dat René het aandurft. Zijn kip is namelijk lekker. Als
in een dikke opgestoken duim!
Voor mij is
het niet moeilijk om trouw te blijven aan zijn zaak. Noem het trouw tot de laatste
cent. Zomaar naar een ander overlopen doe ik niet, zeker niet als ik een band
heb opgebouwd. De band met Albert smijt
ik ook niet zomaar overboord voor de Jumbo. De band met René gaat echt niet aan
het spit voor Kippie.
Het wordt anders zodra de monnies afnemen. Dan kan ik wel eens
eindigen bij de Liddl. Maar René de rug toekeren? Dat is toch een aantal euro’s
verder.
Ik vind zijn
kip gewoon heerlijk smakelijk. Ik proef dat het werkelijk een beter stukje kip is.
Niet alleen kunnen de kippetjes naar snavellust scharrelen, ze krijgen zelfs
ruimte om te spelen.
Omdat ik zelf ook van het speelse type ben,
word ik blij bij de gedachte aan spelende kippen. Ik voel me eens te meer verbonden
met deze Sterpoelier. Ik zie de kippetjes al Pootjeballen, Veertjeprikken, Eitjepoepen,
Graantjeleggen of Maishappen. Het klinkt als een gezellige en actieve
kippenstal. Ze willen allemaal de Gouden Snavel winnen!
Het idee dat
deze kippen een beter leven hebben gehad en dat ze wat langer mogen leven met minder
rotzooi in hun lijf gepompt, maakt dat ik smakelijker geniet van het eindproduct.
Blijft voor
mij toch vooral het zorgeloze kakelen met René onmisbaar. Zelfs als ik geen kip
koop. Gewoon in alle levendigheid even bij hullie aan komen waaien. Het mag
zonder kosten!
Daarom zeg ik: niet alleen de kippen, zelfs
de klanten hebben het goed bij Sterpoelier van der Lingen.
Wie weet klinkt als jij eens naar buiten
loopt ineens van links:
‘Doe je voorzichtig?’ Dat is
klantvriendelijkheid die verder gaat dan de kassa. Dat is gezien worden en je
als klant gewaardeerd weten. Dat is niet alleen kipvriendelijk, maar bovenal klantvriendelijk!
Mis je Peter
in dit hele verhaal?
Niet getreurd, hij komt vanzelf in zijn spotlight.
Hij heeft me al weten te inspireren. Aan mij om er nog een heel verhaal omheen
te bouwen. Tot die tijd zijn zij sowieso gesloten.
‘Mannen, tot daarna! Niet alleen voor de knabbel,
maar vooral voor de babbel!’
Met dank aan @creativeceline voor de kippentekening.