zaterdag 18 juni 2022

Abonnement

Zette ik net mijn tanden in een heerlijke Temaki Maguro (sushi handrol), verpestte madam-m'n-meiske 
de smakelijkheid door een onverwacht smakeloos onderwerp aan te snijden:
    ,,Momma, dat ik 70 cent moet betalen om bij 2theLoo of andere openbare toiletservices te plassen, à la…”
    ,,Kind het is complete geldklopperij dat men inkomsten genereert via onze menselijke uitscheidingsbehoeften. Het is werkelijk iets dat wij niet kunnen vermijden. Eigenlijk is het nog erger, heb jij er ooit om gevraagd om te plassen en poepen? Bestond er geen beter bedenksel dan dit oncharmante toiletgebeuren?”
    ,,Pfoe, momma, moet dat meteen weer zo filosofisch? Ik was nog niet uitgepraat en bam, daar kom jij er weer doorheen.”
    ,,Ja, ADHD hè, zoals jij zegt. Excuses, ik ben een lompe os. Ik hou mijn mond wel weer. Weet je wat? Ik neem een hap!”
    ,,Dank je. Dus dat ik 70 cent moet betalen vind ik eigenlijk niet het ergste. Echter het gemist aan toiletpapier is een ander ding. Dat maakt het boodschapje dan wel prijzig.”
    
,,Geloof me, mijn boodschappen bij de Appie zijn heel wat duurder, ruilen?”
   ,,Nee, momma, toch maar niet.”
   ,,Wat zeik je dan?”, zei ik met een grote glimlach.

Demonstreren
Celine heeft natuurlijk wel gelijk, tegenover die grof betaalde 70 cent mogen toch wel een paar velletjes toiletpapier hangen.
    ,,We kunnen ook mondiaal demonstreren tegen oplopende plaskosten en afwezigheid van toiletpapier door geen gebruik meer te maken van openbare toiletten. Al weet ik dan niet waar we onze boodschapjes dan laten. De winkelkar, fiets, boodschappentassen of auto vind ik geen opties en ik wil niets horen over de achterkant van een boom. Aan mijn bips geen wildplasboete van €150,-.”
    Tijd om een maki zalm in de soya te dopen.

Abonnement
Celine pakte het gesprek ineens op een nieuw niveau door.
    ,,Je weet dat ADHD-ers toch echt wel moeten als ze moeten.”
    ,,Wat dacht je van vrouwen in de overgang? Wow, je zou maar een ADHD-er in de overgang zijn. Pfoe, da's een zwaar leven!”
    ,,Een hele dag onderweg vraagt daarom om een paar keer moeten. Zeg iets van drie keer, dat is super kassa voor de 2theLoo-achtigen.”
    ,,Om precies te zijn is dat €2,10 kassa. Wacht, ik weet de oplossing!”
    ,,Wat, waarvoor, waarvan?”
    ,,Een oplossing voor overplassigheid: het zeikabonnement.”

Inspiratie
Er viel een stilte, want we duikelden in een volgende bestelronde dat om onze volledige focus en concentratie vroeg. Na het invoeren van onze keuzes stuurden we onze bestelling door en pakten het gesprek weer op:
    ,,Hoe zie je zo’n zeikabonnement voor je, momma?”
    ,,Als een tienrittenkaart.”
    ,,En na tien keer mag je een keer gratis plassen?”
    ,,Dat is een mogelijkheid. Of je krijgt een tampon of maandverbandje gratis. Al heeft een vrouw als ik daar ook niet veel meer aan. Geef mij dan maar een gratis toiletrol, wie weet waar dat van past komt met al die hormonale tranendallen. Trouwens, een 1+1 gratis zeikactie en daaropvolgende op=op actie kan ook aanslaan.”
    ,,Waar slaat op=op op?”
    ,,Weet ik ook nog niet, maar hé, we zitten nog in de ontwerp fase hè! Trouwens zo’n zeikabonnement werkt vast ook goed op social media. Na een aantal keer zeiken per maand, mag je alleen nog zeikloze reacties plaatsen. Iets met #doeslief. Dat lijkt me wel wat.”
    ,,Stop! Momma, je moet een op=op actie bedenken.”
    ,,Hoezo ik? Laat 2theLoo dat lekker zelf doen. Ik gaf ze het idee van een tienrittenkaart of 1+1 actie al. Laat ze lekker zelf de rest uitscheiden. En ik hoef niet eens 70 cent voor mijn ideeën.”
    ,,Momma, je geeft toch niet zomaar je ideeën weg?”
    ,,Natuurlijk niet. Ik eis een jaar gratis plassen voor jou en mij!”