zaterdag 6 januari 2018

Reclame



    ‘Is dít jullie kerstkaart!’ Mijn vriendin draaide ‘m twee keer om. Een lach klonk op. ‘Echt iets voor jullie.’
    ‘Dat ie maar opvalt hè?’
    ‘Hij is geweldig! Hoewel ik in eerste instantie dacht dat het reclame was.’

Twee dagen later verscheen de eerste foto van lasagne op mijn facebooktijdlijn. Dat is dan weer echt iets voor haar! Uitproberen die hap en delen! Niemand kon vermoeden waarom zij een schaal lasagne deelde, maar dat zou niet lang duren. De andere kaarten lagen in het sorteercentrum van Post NL.

Mijn eigen reactie op het ontwerp van onze kerstkaart was die van: wie bedenkt nou een receptkaart?
    Marcel dus! Vooral onder zware druk van mij. De tijd begon te dringen. Post NL bezorgde inmiddels met vertraging.

Eén ding snap ik niet. We tellen elf en een halve maand om een kerstgroet te bedenken en vanuit Huize Creatief Irene wordt heel wat verwacht. Daar klonk echter begin december:
    ‘You Muppets! Het is kerstkaarten tijd! Wie heeft het beste idee?’
    ‘Mam, nu even niet, ik ben aan het chatten!’
    ‘Ik ga naar Senna.’
    ‘Ik moet heel nodig naar het toilet!’
    ‘Wat? Kom op peoples: Think, think, think!’
    Ik wend me tot Marcel, de man van de beste ideeën, dat bewees hij jaar na jaar.

En bam! Op het allerlaatste moment, bijna bezweken onder mijn zware druk ontstond het idee van een receptkerstkaart met ons favoriete recept. Hoewel dat woordje ons, niet helemaal klopt: twee van ons vinden het recept het lekkerste dat er is, één van ons verkiest KIPPAKKETJES MET SPERZIEBONEN en Celine belt omi om te vragen wat zij eten en of ze mee mag eten. Weg is ze, op haar fiets.

Toch werd het recept van mijn lasagne onze kerstkaart en bij het aannemen en uitpakken van het pakketje vers gedrukte kerstwensen á la menukaart viel ik er compleet voor. Het is een fantastische kaart, want hij zal opvallen tussen alle andere kaarten door zijn opdruk, formaat, gewicht en de gaatjes.
    Ja! Er moesten gaatjes in voor in de receptenmap. Daarmee waren ze ineens verstuurklaar.

Hoor ik nu ineens weer de woorden van mijn vriendin:
    ‘Hij is geweldig! Hoewel ik in eerste instantie dacht dat het reclame was.’ Zij was niet de enige die dacht dat het reclame was. Er waren gelukkig meer mensen die de kaart omdraaiden en onze namen herkenden.

Voor wie de kaart niet omkeerde blijft deze vraag: wat doen wij massaal met reclame?
    Inderdaad! Het vindt (ongelezen?) zijn weg naar de papierkliko! Nu vraag ik me af hoeveel mensen in onwetendheid onze kerstgroet weg hebben gemikt en hoeveel hoofden nu op de kop in de papierbak grabbelen naar die kaart?
    Over foto’s gesproken, die kiekjes mogen uiteraard ook gedeeld worden.

Is het daarom dat er nog maar één lasagnefoto is verschenen op freetboek? En als het er meer worden, zal ik er dan nog zelf zin in hebben?
    ‘Dat is dan einde lasagne! Zelfs ik begin die kerstkaart leuk te vinden.’ Celine stuitert zowat van blijdschap van de bank.
    ‘Hohoho,’ zegt mijn lief blijkbaar nog in kerststemming, ‘maar ik raak er nooit op uitgesmaakt.’
    ‘Maar als mama het niet meer wil maken, wie dan wel?’, klinkt Celine uitdagend. Tja, er is maar één chefkok die met de ovenschaal zwaait. De rest kookt er niets van.
    ‘Ik!,’ zegt Marcel triomfantelijk. Kijk hem zwaaien met het recept in zijn hand.

Voor wie net als Celine sowieso niet gek is op lasagne, laat het zoeken naar die kerstkaart lekker sudderen. Beter laat je deze hele blog staan, wat natuurlijk smaakt als mosterd na de blog. Het had beter als openingszin gebruikt kunnen worden. Driedubbel sorry dan maar, want hier komt toch nog één keer onze kaart voorbij. De groet, die mag jij dan weer tot je nemen!



Ps. Stel dat de papierkliko inclusief kaart al geleegd is en je wilt de originele kerstkaart alsnog/weer ontvangen? Laat het weten in recept, ik bedoel reactie, dan stuur ik ‘m je toe! Bij onbekend adres vul je beter even het contactformulier rechtsboven in of stuur een privébericht.