,,Deze wandeling lijkt me wel wat,” zei manlief en las het een en ander voor.
,,Klinkt zeker goed," klonk ik, waarop we de trein naar Utrecht pakten en overstapten op de trein naar Amsterdam.
Guur
Daar verraste de onverwacht gure wind en de meegevoerde kou ons behoorlijk.
,,Ik ben niet echt gekleed op deze wind,’ piepte ik hardop en zag tot mijn opluchting dat Marcel iets dikker gekleed was. Gelukkig voor hem, want hij kan slechter tegen kou dan ik. Vlieg-oppers veroorzaken tegenwoordig dat ik liever kou lijd dan hitte trotseer. Alleen voelde het in Amsterdam even andersom. Het korte en te dunne vestje boven een slap hemdje liet teveel wind door.
,,En hup!”, zei ik hardop en stapte doortastend de weg op, alsof ik daarmee toonde dat ik iedere tegenslag op deze dag onder mijn voeten vertrap. ,,Ik ben geen watje, hooguit een suikerklontje en misschien zelfs dat niet. Heb je een paraplu mee?”
,,Nee," hoorde ik naast me.
Het deerde me niet. Ik stapte met grote passen richting de pont die ons over het IJ naar Amsterdam-Noord voerde. Dat we niet hoefden in te checken of betalen verraste ons. Het bestaat nog: voor niets gaat de zon op en vaart de pont over het IJ.
Foto-blog
Gelukkig haalden verschillende verrassende plekken op deze zeven kilometer tellende route de kou af en toe uit de lucht. Ik show die hoogtepunten graag in beeld.
Het heen-en-weertje om de Sixhaven, met onder andere een woonboot van baksteen en het Mandela Huisje, lonkte uiteraard. Helaas was het laatste gesloten. Ik zipte daar anders graag van een lekker warme cappuccino of verfrissende takkenthee? Helaas...
Een plek die ik in al zijn afschuwelijkheid bewonderde was de hellingbaan. De kraan waar we op uitkeken bleek een mini-hotel. Grappig hè? En kun jij voorbij aan alle graffiti? Het lijkt of alles wat maar beklad kan worden, bespoten of beschilderd is. Wat een kleuren, wat apart en daarom juist indrukwekkend. Niet mooi, maar toch bijzonder. Snap je?
Vervolgden we onze tocht naar binnen in het NDSM-gebouw (Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij). Ik zwijmelde bij het idee van urbex. Dat was het zeker, al bouwde men een groot gedeelte van de hal vol met studio’s, ateliers en werkplekken voor creatieve geesten. Leuk voor hen, want wat een bijzondere plek; jammer voor mij en het beeld van het gebouw. Gelukkig vonden we nog plekken en ruimte waar roest en ijzer te vinden waren tot in de hoogste nok.
Foto-blog
Gelukkig haalden verschillende verrassende plekken op deze zeven kilometer tellende route de kou af en toe uit de lucht. Ik show die hoogtepunten graag in beeld.
Hier zie je de Willem 1 sluis en de Voortuin van Noord waar een heerlijke buurtvergadertafel staat. We lunchten daar lekker.
Het heen-en-weertje om de Sixhaven, met onder andere een woonboot van baksteen en het Mandela Huisje, lonkte uiteraard. Helaas was het laatste gesloten. Ik zipte daar anders graag van een lekker warme cappuccino of verfrissende takkenthee? Helaas...
,,Zouden dit woningbouwvereniging woningen zijn?” De huizen boeiden al snel niet meer, want mijn aandacht verplaatste zich naar de uithangborden, betergezegd: uithangarmen met teksten. Teksten en ik zijn als hout en vuur in een kacheltje, wat ik terplekke zittend bij ons kacheltje onder de veranda bedenk.
Een grote en mooie verrassing volgde bij de Ceuvel. Kijk die halve boot omgetoverd tot bank en het 200 meter lange vlonder pad langs boten op het droge. Die boten fungeerden als ateliers en werkplekken voor creatieveling. Hoe bijzonder is dat?
Aan de Papaver verrasten twee hele grote kringloopwinkels ons, met helaas die schildersezel die niet te koop was. Zoveel gezien, zoveel laten liggen en dat wat ik bereid was mee te zeulen, gewoon omdat ik het zo tof vond, was n.t.k. (niet te koop), zoals het briefje erop aangaf. Hoe dan ook keken we onze ogen uit bij Neef Louis Design en Van Dijk en Ko. Daarmee deel ik deze tip: google eens naar Van Dijk en Ko en zie hoe zij meubels opknappen. Mijn droomkast stond er, alleen weet ik niet waar ik die in huis kwijt kan en een groter huis staat niet op mijn horizon.
Vervolgden we onze tocht naar binnen in het NDSM-gebouw (Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij). Ik zwijmelde bij het idee van urbex. Dat was het zeker, al bouwde men een groot gedeelte van de hal vol met studio’s, ateliers en werkplekken voor creatieve geesten. Leuk voor hen, want wat een bijzondere plek; jammer voor mij en het beeld van het gebouw. Gelukkig vonden we nog plekken en ruimte waar roest en ijzer te vinden waren tot in de hoogste nok.
En de wind bleef maar in de weg waaien. Gelukkig vonden we BBrood waar we uit de wind genoten van een verkwikkende cappuccino. We besloten daarna een hoek van de route af te snijden en de veerpont terug te nemen. Die lag namelijk om de hoek. Eenmaal terug op Centraal Station Amsterdam pakten we de trein.
Op naar de volgende flop, ik bedoel wandeling...
Wil jij die meebeleven? Let me know!